onsdag 8 oktober 2014

Bygga vedeldad bastu vid en bäck 3

Bastun börjar bli färdig och det är en viktig detalj kvar att fixa, skorstenen. Även om det är 30 grader varmt utomhus så finns det ett sug efter bastubad. Skorstenen köpte jag på K-Rauta och passade på när det var medlemserbjudande med 20% rabatt. En varmvattenberedare för skorstensmontering inhandlades också. Märket på ugnen är Narvi och skorstenen Harvia och förstås behövdes en röradapter för att det skulle passa. Jag har gjort det här en gång tidigare så jag var ganska säker på hur jag skulle göra. Den här gången kom jag till och med ihåg att använda håltagningsmallen som fanns med på skorstensemballaget.


Ugnen med röradapter.



För att passa in hålet för skorstenen rätt så lodade jag ner från taket ner till mitten av rökröret och gjorde en pennmarkering för hålets centrum.


Med en lång borr borrade jag sedan, så lodrätt som möjligt, genom både inner- och yttertak.


Mallarna på skorstenskartongen. Efter att ha mätt lutningen på taken så valde jag en lämplig mall för håltagningen.


Jag använde en sticksåg för jobbet. Eftersom sågning ger en del damm och spån så tog jag utsidan först så att inte allt skulle hamna nere i bastun.


Hål genom yttertaket och isoleringen skar jag bort med en kniv.


Det andra hålet sågades underifrån. Vattenbehållaren samt den oisolerade delen av rökröret sattes dit för att markera var den isolerade rördelen skulle ta vid.


Enligt tillverkaren ska undre delen av det isolerade rökröret sticka ner minst 43 cm under taket.


En brandisolering kring skorstenen monterades som också fixerar skorstenen lite grann innan den fixeras helt av skyddsplåten som monteras underifrån (se nedan).


Skorstenen lodades in och skyddsplåten skruvades fast.


En viss produktutveckling har skett sedan jag monterade en skorsten av samma märke för några år sedan (se skärgårdsbastun). Gummidamasken är vinklad vilket gör att den inte blir så knöglig vid montering på ett lutande tak.


Första brasan...men utan någon bastubadare. Ugnen måste "brännas ur" för att få bort en del giftiga gaser från bland annat färgen.

Sedan i med stenar och elda på igen.

/Snickraren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar