tisdag 24 juni 2014

Bygga vedeldad bastu vid en bäck 2

När all panel var fastspikad så är det dags för inredningen. Det innebär montering av glasdörr, vägg- och golvskydd samt bastulavar. Med erfarenheter från skärgårdsbastun så körde jag med ungefär samma koncept, d.v.s. dubbla fibercementskivor (minerit) mot väggen och en gjuten betongplatta på golvet under ugnen. För placering av lavarna så gör den låga takhöjden och övrigt utrymme att det bara finns plats för en nivå att sitta på och smala lavar en bit från golvet för fötterna. Som jag fått lära mig ska man alltid utgå ifrån taket och mäta ner till den översta laven. Måttet bör vara ca 100-110 cm från tak och till den undre laven bör det vara 42 cm. Bredden på lavarna blev ca 55 cm vilket ger en bra plats att både sitta och ligga på.


Fibercementskivorna anpassades till takhöjden och jag sågade med en vanlig cirkelsåg. Distanser av rostfritt rör sågade jag med en vinkelkap till ca 3 cm för luftspalten. Placeringen av infästningen anpassade jag till de ställen där det finns reglar bakom i väggen, framför allt i mellanväggen som är klädd med ganska tunn bastupanel. Jag använde 12 st distanser och 6 st långa träskruvar till varje skivpar. Varje skiva med luftspalt halverar säkerhetsavståndet.



Jag använde en restbit av fibercement som botten när jag göt golvplattan. Eftersom golvet har ett litet fall så satte jag fyra bultar genom skivan så att jag kunde justera höjden på golvplattan innan gjutning. 



Storleken på skivan gjorde jag ca 85 x 65 cm vilket ger dryga 10 cm åt sidorna och bakom ugnen. Framåt sticker den ut drygt 30 cm. Jag armerade med armeringsnät och skruvade ihop några brädbitar till en form.



Plattan göts på plats, annars skulle den bli lite för tung för att bära.Tjockleken blev totalt ca 7 cm.



Det blev ganska gott om utrymme vid sidorna och framför ugnen.



Nu var det dags att bygga stommen till lavarna. Jag använde 2´-3´ virke. Bredden anpassade jag till hur många lavbrädor jag ville ha dit och la till ett mellanrum på några millimeter. Närmast ugnen blev jag tvungen att göra laven lite smalare för att inte komma för nära.



Jag vill ha möjlighet att ta bort lavarna så jag skruvade ihop brädorna på undersidan.



Lavarna på plats.



Glasdörren med foder samt sockel och lister i förrummet.



Snart är det dags för bastubad men först måste skorstenen monteras.

/Snickraren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar