tisdag 26 november 2013

Bygga en vedeldad bastu vid havet 2

Bastustugan är nu monterad och målad. Panel och mellanvägg ordnades av en snickare. Nu återstår installationen av bastukaminen med skorsten och bygge av lavar att sitta på. För brandsäkerheten så gjöt jag en platta och satte upp dubbla sk fibercementskivor med en luftspalt på ca 3 cm. Varje skiva halverar säkerhetsavståndet mellan brännbar vägg och kamin. Vi köpte Harvias kamin, vattenbehållare och skorsten. Alla nödvändiga mått för säkerhet och montering hittade jag på Harvias hemsida men jag kontaktade även den lokala skorstensfejarmästaren för att stämma av att jag tänkt på allt gällande brandsäkerheten. Mallar för att såga hål i taket vid olika taklutningar fanns på kartongen till skorstenen, men det upptäckte jag först efter jag gjort hålet. Lavarnas placering räknas uppifrån och övre laven bör vara 100-110 cm från taket. Blir avståndet för stort så får man inte ta del av värmen. Tror att avståndet till den undre laven var ca 42 cm. Jag gjorde lavarna ganska breda, ca 55 cm, för att det inte skulle kännas för trångt. Jag satte en skjutventil i taket diagonalt mot kaminens placering. Eftersom de finns en öppning i golvet så satte jag inte in en ventil i golvnivå, luftflödet regleras bra med den övre ventilen.


Jag sågade distanser av rör i rostfritt och skruvade sedan långa skruvar genom båda fibercementskivorna (förborrade), distanserna och in i väggen. Plattan blev dryga 6 cm tjock och sticker ut ca 10 cm åt sidorna och bakåt från kaminen, och ca 40 cm framåt. Jag satte sedan dit en rostfri plåt framför plattan.

Det var lite nervöst att såga hålet i taket men jag placerade först kaminen på rätt plats och lodade sedan från taket ner till centrum på kaminens rökutgång.

En särskild skorstensisolering i stenull levererades med skorstenen.

 
Harvias skorsten har en sorts gummidamask som jag enligt instruktionen skruvade fast i taket.

Kamin, vattentank och skorsten på plats.

 Stommen till lavarna. Tänk på att markera var väggreglarna är placerade och skruva sedan i dessa.

En liten vinkel så att man kan se ut genom fönstret.
 
Lavarna är färdiga.

Dags att börja elda lite.
 
Trappan ner till bryggan.

Det kommer att bli många härliga bastubad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar